vrijdag, maart 04, 2011

Vrouwenemancipatie

Ja! Je komt het nog steeds tegen en dat is al erg genoeg, ongelijke rechten voor de vrouw ten opzichte van de man. Je zou haast denken hoe kan dat nu nog steeds. Hoe ingewikkelder de economie en hoe minder traditioneel de samenleving, des te kleiner de verschillen van loon tussen mannen en vrouwen zijn. In Nederland is het loonverschil zo'n 16%. Uit het artikel dat ik gelezen heb, blijkt wel dat vrouwen zich er steeds meer van bewust worden. Dit is al een goed teken! Maar waarom komen wij, vrouwen, niet gewoon op voor onszelf?
 


Op 8 maart 2011 was het precies 100 jaar geleden dat de 1e Internationale Vrouwendag plaatsvond. Het gaat niet goed maar het gaat ook niet slecht met de vrouwenemancipatie. Uit de emancipatiemonitor van 2010 van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat emancipatie van vrouwen een stijgende lijn laat zien, maar nog niet is waar het volgens het emancipatiebeleid van de overheid moet zijn.

Het feit is nu dat mannen betere beslissingen kunnen nemen en analyseren, terwijl vrouwen beter kunnen communiceren en duiden. Door de invloed van veel vrouwen op de werkvloer zullen mannen straks dus beter boodschappen over kunnen brengen en vrouwen beter knopen door kunnen hakken.



Bronvermelding internetartikel:
De telegraaf (Maart 2011). Is de Nederlandse vrouw geƫmancipeerd? Geraadpleegd op 12 maart 2011, klik hier voor het artikel

Loon, M. van (maart 2011). Werkende vrouw maakt langere dagen voor minder geld. Geraadpleegd op 4 maart 2011, klik hier voor het artikel

In Nederland is het voorstel voor meer vrouwen in topfuncties nog niet langs de Eerste Kamer gegaan. Dit vind ik jammer, ik vind dat organisaties echt meer moeten gaan doen. In Zweden en Noorwegen is het nu zo dat als een bedrijf binnen 2 jaar niet voldoet aan een quotum, dat het bedrijf dan moet sluiten. Aan de ene kant vind ik dat wel erg ver gaan maar aan de andere kant weet je dan wel zeker dat er iets aan gedaan wordt.


Ik zag een artikel waarin stond dat er al meer vrouwen naar de top gaan, dit vind ik uiteraard een goed teken maar dit betekent ook dat ze op moeten komen voor het salaris. Ik hoorde laatst van een gepensioneerde vrouw, d at ze inderdaad achteraf haar hele leven "onderbetaald" is geweest en dit eigenlijk grote gevolgen had voor haar pensioen. Ze had er zoveel meer uit kunnen halen vertelde ze. Helaas was ze daar nu te laat mee, ze had het graag terug willen draaien zodat ze nu wat zekerder van haar pensioen kon gaan genieten.

Ik vind het jammer dat het emancipatiebeleid van de overheid niet zoveel resultaat boekt. Het is voor een organisatie belangrijk om zowel mannen als vrouwen in functies te hebben.

4 opmerkingen:

  1. Zoals je leest is het 100 jaar geleden dat de 1e nationale vrouwendag heeft plaatsgevonden. Dat maakt voor mij wel duidelijk dat moeilijk is voor de vrouwen om totale gelijke rechten te krijgen als de man. Dus ik denk dat het nog wel een tijdje duurt voor dat dit het geval is. Ik vind het jammer van de overheid dat zij zich niet meer inzetten voor de vrouwen. Het is namelijk ook bewezen dat bedrijven met zowel mannen en vrouwen met topfuncties minstens net zo goed functioneren als bedrijven met alleen maar mannen in de top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elke mens is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen succes. Dus als je weet wat je capaciteiten zijn, maak daar dan gebruik van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klopt, iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf! Alleen in dit artikel gaat het om vrouwenemancipatie en het loonverschil van 16% tussen mannen en vrouwen. Wat vind jij daarvan? Het is waarschijnlijk niet in iedere organisatie zo, maar als dit de cijfers zijn uit een betrouwbaar onderzoek dan moet ik toch aannemen dat er waarheid in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Poep blog zeg NO life NOEM IK HET

    BeantwoordenVerwijderen