zaterdag, maart 12, 2011

Containerbegrip Het Nieuwe Werken!

Het Nieuwe Werken is hard op weg om een stevige positie te veroveren in onze maatschappij, het verdient daarom ook serieuze aandacht van iedereen.

Het nieuwe werken slaat vooral op het principe van plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Waaronder kan worden verstaan: thuiswerken, telewerken, flexibel werken, op afstand werken, minder in de file staan, minder vierkante meters aan kantoorruimte. Het is nu uitgegroeid tot een containerbegrip. Iedereen verstaat iets anders onder Het Nieuwe Werken.


Het Nieuwe Werken lijkt alleen maar voordelen te hebben.
Voor de werknemers: krijgen meer vrijheid om hun tijd in te delen.
Voor de werkgever: ze besparen op de kantoorkosten.
Voor de overheid: minder files.

Het is geen wonder meer dat HNW dus in een snel tempo ontwikkeld. Bij 9 van de 10 grote bedrijven gebeurt het al, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De kleine bedrijven lopen nog achter, echter 43% geeft aan er wel aan te willen beginnen.

Bronvermelding internetartikel:
Lonkhuyzen, P. van, (februari 2011) waarom het nieuwe werken niet werkt. geraadpleegd op 3 maart 2011. klik hier voor het artikel

Ons land blijkt koploper in de hele wereld te zijn! Deze ontwikkeling zal veel impact hebben voor organisaties. Medewerkers hebben geen vaste plek meer waar ze werken en moeten zichzelf dus ook flexibel op kunnen stellen. Maar wat als medewerkers dit niet willen, houden organisaties daar ook rekening mee? Het is een populaire trend, Het Nieuwe Werken, maar er moet ook rekening worden gehouden met de mensen die liever niet mee willen doen aan Het Nieuwe Werken.

Wat betreft thuiswerken vind ik het een heel goed idee voor vrouwen en mannen. Zo kunnen vrouwen makkelijker hun werk en privé combineren en mannen meer balans tussen werk en privé.

Het zal voor de loopbanen van werknemers een hele omslag worden. Misschien is het generatie bepalend of je hier moeite mee gaat hebben maar ik denk vooral dat het persoonsbepalend is. 
Ieder persoon is anders en ieder persoon gaat anders om met flexibiliteit.

6 opmerkingen:

  1. Ik zie Het Nieuwe Werken wel zitten. Vooral omdat veel mensen flexibel kunnen werken. Zo kunnen vrouwen en op hun kinderen passen en werken. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden om thuis te werken. Maar ik zie me dat niet 5 dagen doen. Ik zou ook graag met collega's in gesprek willen.

    Het is vooral een voordeel als je de gelegenheid hebt om thuis te werken als je je niet zo goed voelt of als er iets anders is.

    Britt je hebt zeker gelijk dat er personen zijn die anders omgaan met flexibiliteit. Daar kan de werkgever misschien regels voor verzinnen.
    De werkgever hoort zeker rekening te houden met de medewerkers die niet mee willen werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het nieuwe werken opzich ook wel goed! Al vind ik het net als Nuray denk ik ook fijn als ik nog wel contact heb met collega's. Ik zou niet 5 dagen thuis willen werken!

    Daarnaast blijft het natuurlijk beperkt omdat er heel veel banen zijn waarbij je simpelweg niet thuis kunt werken: Huisartsen, ziekenhuismedewerkers, horecamedewerkers bijvoorbeeld.

    Maar... het zou inderdaad prettig zijn om als je fulltime werkt en je wilt een dagje thuis werken dat dat dan wel mogelijk is!! Vind ik wel in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou inderdaad ook graag contact willen houden met mijn collega's. Ik denk dat ik de gezelligheid van een werkplek die je kunt hebben en de contacten met andere zou gaan missen als ik vaak thuis zou werken. Dan zou mijn motivatie ook sneller weg zijn denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het nieuwe werken, klink erg verleidelijk. Ik moet zeggen dat heel veel voordelen heeft. Je kunt zelf je tijden bepalen en het is heel flexibel. Met het nieuwe werken is het ook veel beter te combineren met je werk en privé-omstandigheden.

    Het heeft ook natuurlijk nadelen, je hebt minder sociale contacten en je hebt denk ik vaak de neiging als je iets moet doen om dat voor de volgende dag te laten.

    Dus daarom vraag ik me af of mensen hiermee om kunnen gaan.. Je hebt dan vaak dat medewerkers hier misbruik van kunnen gaan maken. En het is voor de werkgever knap lastig om dit te controleren.

    Voor de rest ben ik er zeker mee eens!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het nieuwe werken is vooral geschikt voor mensen die al zelfstandig werken en thuis zaken kunnen voorbereiden of afwerken.
    Meestal wordt dit niet door de werkgever opgelegd, maar is dit een win-win situatie.
    De mensen die ik ken zijn over het algemeen heel positief.

    BeantwoordenVerwijderen