maandag, maart 14, 2011

Generaties Generaties Generaties!

Het blijft mij verbazen. Ik zie steeds meer artikelen over generatie Y, waarvan ik dacht dat ik daar nog net toe behoorde. Maar nu kun je kennis maken met Generatie C. Dit zijn de jongeren van nu geboren na 1990. Het leuke is dat ikzelf op 4 januari 1991 geboren ben. Dat is dus na 1990 maar ik kan mezelf beter terug vinden in Generatie Y.

Generatie Y groeide op in het informatietijdperk met GSM's, e-mail, internet enzovoorts. Ze hebben geen angst voor vernieuwing en hechten veel belang aan vrijheid en zelfontplooiing. Ze bekijken het leven door een roze bril, daarom worden ze ook wel eens generatie Einstein genoemd.

Generatie C communiceert anders, denkt anders, werkt anders en consumeert anders. Het is de eerste generatie die geen andere werkelijkheid heeft gekend dan het internet, mobiele apparaten en social networking. Ze zijn hier dan ook gemiddeld 6 uur per dag mee bezig en sturen liever smsjes dan dat ze met iemand in gaan praten. Ze staan voor:

Connected, 24/7 bereikbaar.
Social animals, de omvang hiervan en diversiteit zal blijven groeien.
Digital information osmosis, door de toename van de hoeveelheid informatie zal de informatieconsumptie drastisch veranderen.
Privacy is geen issue meer, zorg voor privacy is in 2020 geheel verdwenen omdat consumenten de voordelen zien van transparantie.
iEverywhere, iedereen zal zijn persoonlijke data beschikbaar stellen.

Bronvermelding internetartikel: Smits, E. (maart 2011) daar komt de generatie C. Geraadpleegd op 14 maart 2011, klik hier voor het artikel

Al die generatietrends. Ik weet niet wat ik er precies van moet vinden. Het lijkt mij bijna, een groep mensen, geboren tussen een bepaalde periode, allemaal over dezelfde kam scheren. Ieder persoon is anders en heeft een eigen identiteit. Daarnaast is het wel goed om te onderzoeken wat de personen in een bepaalde generatie belangrijk vinden. Generatie C waarvan 52% van de jonge Europeanen zichzelf afgesloten voelt als hun mobiele telefoon zich niet binnen armafstand bevindt. Het is eigenlijk best schandalig. Ik vind mezelf terug in beide generaties zelf ook nog in generatie X.

Ik denk wel dat het sociaal beleid van een organisatie in moeten gaan spelen op de ontwikkelingen die steeds populairder worden. Bijvoorbeeld social media is maar wordt een nog grotere trend, organisaties zouden hier richtlijnen voor op kunnen stellen, over hoe werknemers hier onder werktijd mee om moeten gaan. Sowieso internet gebruik onder werktijd en richtlijnen daarvan zijn niet altijd even duidelijk.

Het is leuk om het artikel te lezen en te kijken wat Generatie C nou precies bezig houdt, maar ik denk dat je er niet te veel waarden aan moet hechten, zoals ik al zei, ieder persoon is anders.

3 opmerkingen:

  1. Ik vind dit een ingewikkeld onderwerp. Ik snap best dat onderzoekers het op deze manier bekijken maar ik ben het wel met Britt eens! Iedere persoon is anders en heeft zijn eigen identiteit! Het is natuurlijk wel belangrijk om uit te zoeken hoe personen in een bepaalde generatie denken en doen, misschien dat men er later nog iets van kan leren!

    Ik denk inderdaad wel dat social media betrokken moet worden bij organisaties, maar wel in beperkte mate. Ik zou het niks vinden om later op een kantoor te zitten waar we allemaal via de computer met elkaar praten in plaats van face to face.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het hierover ook met Eline eens. Ik snap wel dat het handig is om allemaal 'High tech' apparatuur in huis (bedrijven) te hebben, maar ik kan me geen wereld voorstellen waarin we allemaal alleen maar communiceren via sms, ping, twitter, facebook, you name it!

    Het lijkt me belangrijk om de social media verder te ontwikkelen, maar wel tot op zekere hoogte.

    Verder denk ik ook dat generatie Y en C wel een beetje door elkaar lopen. Ik zit in hetzelfde jaar en dezelfde opleiding en ik zou dan van een andere generatie zijn?? Dat ligt natuurlijk ook aan je eigen identiteit, zoals Eline al aangaf!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het ook met jullie eens. Iedereen is anders en heeft een eigen identiteit. Ook ik kan me geen wereld voorstellen zonder mobiele telefoon, e-mail, internet etc.

    Ik denk dat het verschil tussen de generaties erg klein is, maar dat er wel dingen zijn te onderscheiden. En Alexandra zegt het al, zij is 2 jaar ouder dan ik, maar zit in hetzelfde schooljaar en dezelfde opleiding, waarom zou zij dan van een andere genertatie zijn dan ik?

    Het is voor bedrijven denk ik heel moeilijk om in te spelen op de verschillende generaties omdat er elke keer wel een nieuw fenomeen bij komt.

    BeantwoordenVerwijderen