donderdag, februari 17, 2011

Wordt jouw online profiel bekeken als je solliciteert?

Men zegt: "Social media wordt steeds belangrijker tijdens sollicitatieprocedures.", uit onderzoek van StepStone Solutions is gebleken dat:

  • Slechts 14% van de HR-professionals en recruiters het profiel van sollicitanten op social mediasites als LinkedIn en Facebook bekijken.
  • 41% geeft aan dit nooit te doen omdat ze de privacy van de kandidaten respecteren.
  • 45% geeft aan af en toe het profiel te raadplegen.
Van de HR-professionals en recruiters gebruikt ongeveer 60% social media tijdens het recruitment proces. Dit doen ze vooral om het bedrijf te presenteren, nieuwe werknemers te zoeken en contact te onderhouden met kandidaten.

Bronvermelding internetartikel:Redactie Personeelsnet. (februari 2011). Online profiel sollicitant blijft vaak ongebruikt. Geraadpleegd op 16 februari 2011, klik hier voor het artikel

Ik vind social media in eerste instantie een inbreuk op je privacy. Natuurlijk moet je zelf in de hand houden wat je op een social mediasite plaatst, maar van HR-professionals en recruiters verwacht ik dat ze een sollicitant op een eerlijke wijze meenemen in de sollicitatieprocedures. Hiermee bedoel ik dan vooral foto's die eruit zien als of iemand te veel gedronken heeft.

Op dit moment spelen social mediasites al een kleine rol, maar in de toekomst gaan deze sites vaker gebruikt worden, ik zou dan het bekijken van een LinkedIn pagina geen probleem vinden, aangezien je jezelf op LinkedIn vooral probeert te verkopen met een online Curriculum Vitae.

Het is een voordeel voor de HR-professionals en recruiters, ze kunnen veel research doen en veel informatie vinden over sollicitanten, maar het is een nadeel voor de sollicitanten.

4 opmerkingen:

  1. Goed punt! Ik ben het wel met je eens. Ik vind het logisch dat je niemand aan gaat nemen die bijvoorbeeld rasistische dingen op zijn site plaatst, maar er word veel gesproken over foto's waarop mensen zat te zien zijn. Persoonlijk wil ik ook niet graag dat zulke foto's van mij op internet staan, maar ik denk dat je heel goed kan zijn in je baan uitoefenen en dat het dan helemaal niet verkeerd om daarnaast ook een keer in het weekend door te zakken. Als dat geen invloed heeft op jouw preseteren op je werk dan maakt dat toch niks uit!?!?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan de ene kant ben ik het er mee eens dat het een schending van iemands privacy is. Het is alleen lastig tegen te houden omdat alles steeds meer via de computer en het internet wordt gedaan. Neem nou Linkedin dit is een professionele site waar je je kan profileren naar de bedrijfswereld. Jezelf kan laten zien en het lijkt me dan wel verstandig om dat medium alleen daarvoor te gebruiken.

    De wereld veranderd en het wordt steeds gebruikelijker om dingen op te zoeken hoe vaak doen wij het niet als je iemand hebt leren kennen. Als mens moet je er inderdaad op letten wat je op een hyves of facebook zet. Dit is wat ik noem je eigen verantwoordelijkheid.

    Wat mij nogal tegenspreekt is dat als je bijvoorbeeld tijdens je ziek zijn op facebook zit meteen wordt ontslagen dit vindt ik erg extreem.

    Om nog even op Alexandra te reageren op de zin als dat geen invloed heeft op jou presenteren. Dan vindt ik inderdaad dat er niks aan de hand hoeft te zijn. Wel in bepaalde functies moet je op je voorbeeld functie letten en dan kan het net iets zwaarder wegen. Dus mensen moeten daar zelf de verantwoordelijkheid over nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gebruik van social media is niet tegen te gaan. Wat Britt zegt klopt voor mijn gevoel voor een deel. Ja het is een voordeel voor de werkgevers. Zij kunnen al veel informatie vinden over sollicitanten voordat zij op gesprek komen.
    Over het stuk dat het een nadeel is voor de sollicitante ben ik het niet helemaal mee eens.
    Iedereen is zich bewust van het feit dat dingen op internet voor iedereen toegankelijk zijn. Dit is geen uitzondering als het gaat over Social Media. Ik vind het daarom niet een nadeel dat dit zichtbaar is, het kan alleen een nadeel zijn als je er dingen op zet die niet bij jouw beroep passen of die in de volksmond niet zo netjes zijn.

    Ik vind het wel absurd dat mensen worden ontslagen voor een paar minuten op de computer tijdens ziekte. Vooral de nieuwe generatie zal regelmatig achter de computer zitten tijdens ziekte.
    Hier moet wel ergens een grens te trekken zijn, maar ik denk dat die vooral bij de werkgever ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Alexandra: inderdaad vind ik ook. Je hebt je privé leven en dat heet niet voor niets privé. Als je prestaties er niet op achteruit gaan door wat je in het weekend doet vind ik dat ze jou daar niet op mogen beoordelen. Je leeft maar 1 x en iedereen geniet daar op een andere manier van.

    @ Chantal: het is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid, ben het helemaal met je eens! Als andere mensen iets op jouw social mediasite plaatsen wat je niet leuk vindt en waar je geen invloed op hebt, heb je toch ook eigen verantwoordelijkheid om dit eraf te halen.

    @ Chris: de meeste mensen zijn zich er van bewust dat dingen op het internet voor bijna iedereen toegankelijk zijn. Echter sommige jongeren zijn zich daar soms niet zo bewust van. Voorbeeld van iemand die ik ken die heeft toen hij 13 was een reactie gegeven op een openbare hyves pagina, en als je op dit moment zijn naam googled, dan staat die reactie er nog steeds, ook al heeft hij die al verwijderd.

    Dus helaas gebeuren er soms dingen die je achteraf niet terug kunt draaien. Misschien moeten scholen dan maar eerder les gaan geven in de gevolgen van social media?

    BeantwoordenVerwijderen